در ادامه میخوانید :

در مقاله اجزای مختلف سیستم فاضلاب ساختمان در مورد تجهیزات مختلفی که در سیستم فاضلاب ساختمان ها استفاده میشود و نحوه دفع فاضلاب مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه دادیم. همچنین نقشه هایی از دتایل های اجرایی این تجهیزات از جمله روشویی های پایه دار و بدون پایه، توالت ایرانی با فلاش تانک یا با فلاش ولو، زیردوشی، وان و توالت فرنگی را دیدیم. در مقاله ﻟﻮﻟﻪﻛﺸﻲ ﻓﺎﺿﻼﺏ، ﻭﻧﺖ ﻭ ﺁﺏ ﺑﺎﺭﺍﻥ نیز در مورد نکات اجرایی فاضلاب ساختمان صحبت کرده بودیم. آشنایی با این تجهیزات و کلیت سیستم لوله کشی فاضلاب مقدمه ای است برای اینکه بتوانیم نقشه های تاسیسات فاضلاب را بخوانیم. نقشه خوانی لوله کشی فاضلاب از موارد مهمی است که هم مهندسان تازه کار و هم اجراکاران باید بر آن تسلط کافی را داشته باشند.
در این مقاله قصد داریم تا در مورد نحوه نقشه کشی سیستم فاضلاب ساختمان صحبت کنیم. در پایان این مقاله شما توانایی خواندن انواع نقشه های لوله کشی فاضلاب را خواهید داشت.

لوله پلیکا و اتصالات UPVC ستاره پلیمر گلپایگان (امپراطور گلپایگان)

نقشه خوانی لوله کشی فاضلاب

نقشه های ساختمانی به دو دسته طرح های اولیه و نقشه های اجرایی تقسیم می شوند. نقشه های اجرایی شامل نقشه های معماری، نقشه های سازهای و نقشه های تأسیساتی است. نقشه های تأسیساتی را نیز در دو دسته تأسیسات مکانیکی و تأسیسات الکتریکی دسته بندی می کنند. نقشه های لوله کشی فاضلاب جزیی از نقشه های تأسیسات مکانیکی ساختمان ها هستند. نقشه های لوله کشی فاضلاب را به صورت پلان (برش افقی از ساختمان،) برش های قائم و نقشه جزییات (دتایل ها) رسم می کنند. پلان های لوله کشی را معمولا با مقیاس ۵۰/۱ یا ۱۰۰/۱ ترسیم میکنند. در شکلهای زیر پلان های لوله کشی فاضلاب، هواکش و آب باران ساختمان مسکونی سه طبقه ای را مشاهده میکنید. علائم اختصاری لوله ها و وسایل بهداشتی نیز در عکس زیر که از نشریه ۱۲۸ آورده شده است قابل مشاهده است. در پلان زیرزمین این ساختمان دو حلقه چاه خشک ترسیم شده است. فاضلاب رایزر شماره ١ به درون این چاه تخلیه میشود. رایزر شماره ١ فاضلاب آشپزخانه را از دو طبقه بالای زیرزمین به پایین و درون لوله افقی اصلی هدایت میکند و پس از جمع آوری فاضلاب کفشوی زیرزمین، انتهای لوله افقی به داخل چاه وارد میشود. حرف s بر روی لوله افقی بیانگر شیب لوله فاضلاب است که برای این لوله ٢ درصد میباشد. فاضلاب رایزر شماره ٢ و ۴ به درون چاه دیگر فاضلاب منتقل میشود. رایزر شماره ٢ فاضلاب توالت، روشویی، زیردوشی، وان و بیده را از دو طبقه همکف و اول جمع آوری و به لوله افقی اصلی در کف زیرزمین منتقل میکند. لوله افقی اصلی زیرزمین فاضلاب سرویس بهداشتی زیرزمین (توالت شرقی، زیردوشی، روشویی و کفشوی) را نیز جمع آوری کرده و به طرف چاه فاضلاب هدایت میکند. شیب لوله افقی ٢ درصد و قطر آن ۴ اینچ است. به روش اتصال لوله های افقی فرعی به لوله افقی اصلی توجه نمایید. لوله هایی که با خط چین نشان داده شده مربوط به لوله ونت (هواکش) است. لوله های تهویه به رایزر ٢ هواکش متصل شده اند که قطر این رایزر ” ٢ میباشد و به موازات لوله قائم (رایزر) فاضلاب شماره ٢ نصب شده است. در پلان طبقه همکف لوله کشی فاضلاب و ونت آشپزخانه و سرویس بهداشتی رسم شده است. در آشپزخانه لوله فاضلاب ماشین لباسشویی، کفشوی و سینک ظرفشویی به رایزر شماره ١ متصل شده است. بر روی این رایزر در طبقه همکف یک عدد دریچه بازدید ( CO ) نصب شده است که امکان دسترسی به داخل این رایزر را مهیا میکند. لوله های فاضلاب لوازم بهداشتی نصب شده در سرویس های بهداشتی طبقه همکف که شامل توالت شرقی (ایرانی)، توالت غربی (فرنگی)، زیردوشی و روشویی میباشد به رایزر شماره ٢ متصل شده است. بر روی این رایزر نیز در طبقه همکف دریچه بازدید ( CO ) نصب شده است. رایزر شماره ٣ مربوط به آب باران ( RD ) میباشد که فقط از این طبقه عبور میکند و ابتدای آن بر بالای بام قرار دارد. رایزر فاضلاب شماره ٢ با قطر ” ۴ و رایزر فاضلاب شماره ١ با قطر ” ٢ به طرف طبقه اول امتداد یافته است.

علائم اختصاری وسایل بهداشتی و لوله های فاضلاب

علائم اختصاری وسایل بهداشتی و لوله های فاضلاب
علائم اختصاری وسایل بهداشتی و لوله های فاضلاب
شکل 1 ــ پلان لوله کشی زیرزمین
شکل ۱ ــ پلان لوله کشی زیرزمین
شکل 2 ــ پلان لوله کشی همکف
شکل ۲ ــ پلان لوله کشی همکف
عکس 3 - پلان لوله کشی طبقۀ اول
عکس ۳ – پلان لوله کشی طبقۀ اول

در طبقه اول لوله فاضلاب سینک ظرفشویی و کفشوی آشپزخانه به رایزر شماره ١ متصل شده است. لوله فاضلاب حمام شامل وان و کفشوی به رایزر شماره ٢ متصل میگردد و لوله فاضلاب توالت شامل توالت شرقی (ایرانی)، توالت غربی، بیده و روشویی به رایزر شماره ٢ متصل شده است. لوله های ونت وان، روشویی، توالت غربی و توالت شرقی به رایزر ونت شماره ٢ متصل شده است. ادامه رایزر شماره ٢ ونت تا بالای بام امتداد دارد، به رایزر دیاگرام توجه کنید.
بر روی پلان شیب بندی پشت بام محل نصب کفشوی آب باران ( RD1 ) مشخص شده است. رایزرهای شماره ١و ٢ با سایز ” ٣ تا بالای بام ادامه یافته است

عکس 4 - پلان شیب بندی و لوله کشی پشت بام
عکس ۴ – پلان شیب بندی و لوله کشی پشت بام

در شکل زیر رایزر دیاگرام (برش قائم) شبکه جمع آوری فاضلاب خانگی، ونت و آب باران این ساختمان سه طبقه ترسیم شده است. در این نقشه تعداد رایزرها، نحوه اتصال لوله افقی فرعی طبقات به رایزر، اتصال رایزر ونت به رایزر فاضلاب، قطر رایزرها در هر طبقه، قطر لوله آب باران، محل نصب دریچه های بازدید، ارتفاع رایزر هر طبقه و ارتفاع کل رایزر نشان داده شده است.

عکس 5 - رایزر دیاگرام عکس ۵ – رایزر دیاگرام

در زیر میتوانید پست ها دیگر ما را در مورد نقشه های تاسیسات فاضلابی و مکانیکی ساختمان مشاهده فرمائید:

۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *