در ادامه میخوانید :

الزامات و دتایل اجرایی لوله هواکش فاضلاب

دتایل اجرایی لوله هواکش و ونت ساختمان، موضوعیِ که برای این پست انتخاب کردیم. اهمیت اجرای درست ونت و هواکش زمانی مشهود میشه که بوی بد فاضلاب تو کل ساختمون میپیچه و یه سری فحش و ناسزا نصیب مهندس تاسیسات و اجرا کار میشه. برای همین رعایت اصول اجرایی هواکش فاضلاب خیلی مهمه و باید بهش توجه کرد. توی این پست میخوایم در این مورد صحبت کنیم، همچنین فایل نقشه های اجرایی هواکش فاضلابُ، از پایین همین صفحه میتونید رایگان دانلود کنید. فایل ها رو با پسوند DWG براتون آماده کردیم.

توی سری پست های دتایل اجرایی، این دفعه نوبت به لوله ونت فاضلاب میرسه. توی پست های قبلی در مورد دتایل اجرایی توالت ایرانی، دتایل اجرایی توالت فرنگی و تجهیزاتی از قبیل ماشین لباسشویی و ظرفشویی، دوش، وان و … صحبت کردیم.

اگر برای اجرای فاضلاب ساختمون دنبال لوله پلیکا و اتصالات UPVC با کیفیت میگردید، ستاره پلیمر گلپایگان با نام تجاری امپراطور گلپایگان آماده خدمت رسانی به شماست.

اجرای لوله هواکش ساختمان تا بام ادامه دارد و به خاطر وجود اثر دودکشی، در لوله ونت فشار منفی ایجاد میشود و گازهای آلوده و بوی نامطبوع فاضلاب از آن خارج میشود. در صورتی که این لوله به محو احسنت اجرا نشود و گازهای داخل لوله ها تخلیه نشوند، از فاضلاب تجهیزات به داخل ساختمان بر میگردند باعث ایجاد حس نامطبوعی در ساختمان میشوند.

دتایل اجرایی انتهای لوله هواکش UPVC روی بام

جزئیات لوله هواکش روی بام در شکل زیر مشخص شده است. الزامات اجرایی ونت فاضلاب از قرار زیر است :

۱-      انتهای لوله هواکش از روی سطح پشت بام حداقل ۳۰ سانتی متر بالاتر باشد.

۲-      اجرای ور مسی یا گالوانیزه به ضخامت ۰.۷۵ میلیمتر در اطراف لوله الزامی است. این ورق تا فاضله ۲۰ سانتی متری اطراف لوله ونت، روی عایق رطوبتی اجرا میشود. همچنین تا لبه بالایی لوله میرود و به سمت داخل لوله تا میشود. این ورق میتواند به صورت یکپارچه ساخته شود یا در نهایت با لحیم به هم متصل شود.

۳-      یک لایه عایق رطوبتی اضافه به عرض ۴۰ سانتی متر دور تا دور لوله ونت کار میشود.

۴-      سایز لوله هواکش مطابق نقشه های تاسیسات است ولی در اقلیم های سردسیر و کوهستانی که حداقل درجه حرارت هوای خارج در زمستان ۱۰، ۱۵، ۲۳ و یا ۳۴ درجه سانتیگراد زیر صفر میباشد، به ترتیب از نباید از ۷۵، ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ میلیمتر (۳، ۴، ۶ و ۸ اینچ) کمتر باشد. این افزایش قطر بخاطر جلوگیری از یخ زدگی است و باید حداقل در ۳۰ سانتی متری زیر بام انجام گیرد.

۵-      اجرای توری سیمی و بست نگهدارنده بر روی لوله هواکش اجباری است. این سیمی باید به گونه ای ساخته و اجرا شود که امکان بسته شدن آن وجود نداشته باشد.

۶-      در صورتی که از بام برای استراحت، اقامت یا کار استفاده میشود، انتهای لوله هواکش باید حداقل تا ۲.۲ متر از کف تمام شده بام بالاتر قرار بگیرد.

۷-      در صورتی که فاضله افقی انتهای لوله هواکش فاضلاب از کولرآبی یا هر دهانه مکش هوای سیستم تهویه ساختمان کمتر از ۳ متر باشد و یا جهت غالب باد، از سمت لوله هواکش به سمت تجهیز مورد نظر باشد، انتهای لوله هواکش میبایستی حداقل ۶۰ سانتی متر بالاتر از روی تجهیز باشد.

۸-      در تصویر دوم که این زیر میبینید، به جای استفاده از ورق گالوانیزه، برای آب بندی و هدایت آب، از سرب ریزی در اطراف لوله استفاده کرده است.

دتایل اجرایی انتهای لوله هواکش UPVC روی بام
دتایل اجرایی انتهای لوله هواکش UPVC روی بام
دتایل اجرایی انتهای لوله هواکش UPVC روی بام
دتایل اجرایی انتهای لوله هواکش UPVC روی بام

دتایل اجرایی انتهای لوله هواکش فاضلاب فولادی گالوانیزه روی بام

در این حالت از لوله فولادی گالوانیزه برای ونت فاضلاب استفاده شده است. الزامات اجرا به شرح زیر است :

۱-      انتهای لوله هواکش از روی سطح پشت بام حداقل ۳۰ سانتی متر بالاتر باشد.

۲-      اجرای ور مسی یا گالوانیزه به ضخامت ۰.۷۵ میلیمتر در اطراف لوله الزامی است. این ورق تا فاضله ۲۰ سانتی متری اطراف لوله ونت، روی عایق رطوبتی اجرا میشود. این ورق میتواند به صورت یکپارچه ساخته شود یا در نهایت با لحیم به هم متصل شود.

۳-      فاصله بین سطح خارجی لوله و سطح داخلی غلاف از بالا و پایین به ضخامت ۱۲ میلیمتر و به ارتفاع حداقل ۵۰ میلیمتر، با خمیر گرافیت یا مواد مشابه دیگر، درز بندی و کاملا آب بند شود.

۴-      عایق حرارتی بام، حداقل تا ارتفاع ۸ سانتی متر از روی لوله را میبایستی بپوشاند.

۵-      محل اتصال کوپلینگ چدنی با اتصال دنده ای به لوله ونت فاضلاب حداقل باید ۱۰ سانتی متر سطح تماس داشته باشد.

باقی نکات اجرایی این حالت نیز مشابه موارد است که در حالت قبل ذکر شد.

دتایل اجرایی انتهای لوله هواکش فاضلاب فولادی گالوانیزه روی بام
دتایل اجرایی انتهای لوله هواکش فاضلاب فولادی گالوانیزه روی بام

دتایل اجرایی انتهای لوله ونت فاضلاب با مصالح ساختمانی روی بام

در این حالت به کمک مصالح ساختمانی لوله ونت بر روی بام اجرا میشود.

۱-      در این حالت اطراف لوله هواکش با مصالح ساختمانی تیغه چینی میشود و روی آن اندود سیمان میزنند.

۲-      منفذ های عبور هوا که در اطراف لوله قرار دارند، همانطور که در شکل مشخص است، حداقل ۷ سانتی متر عرض دارند.

۳-      عایق حرارتی بام، حداقل تا ارتفاع ۱۵ سانتی متر از روی لوله را میبایستی بپوشاند.

۴-      ارتفاع انتهای لوله از سطح بام حداقل ۳۰ سانتی متر است.

دتایل اجرایی انتهای لوله ونت فاضلاب با مصالح ساختمانی روی بام
دتایل اجرایی انتهای لوله ونت فاضلاب با مصالح ساختمانی روی بام

باقی نکات اجرایی در شکل مشخص است و همانند حالت های قبل میباشد.

فایل نقشه های دتایل اجرایی هواکش فاضلاب رو به صورت رایگان و با فرمت DWG میتونید همینجا دانلود کنید. اگر آموزش خاصی مد نظرتونه توی کامنت ها به ما بگید تا براتون آماده کنیم. نظرات و پیشنهاداتتون هم که باعث دلگرمیه ماست.

دانلود دتایل اجرایی ونت فاضلاب با فرمت DWG (بخش اول)

برای دانلود دتایل اجرایی ونت فاضلاب میتوانید از لینک زیر استفاده کنید.


دانلود دتایل اجرایی ونت فاضلاب

مقالات دیگر ما در مورد لوله و اتصالات پلیکا! – فرآیند تولید لوله پلیکا ( U-PVC )- دتایل اجرایی فاضلاب تجهیزات- سپتیک تانک چیست؟- طراحی سپتیک تانکانواع لوله پلیکا – UPVC , CPVC , OPVC و MPVC- شیر ونت فاضلاب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *