شیر ونت فاضلاب
در ادامه میخوانید :

شیر ونت فاضلاب ساختمان

در این مقاله قصد داریم تا در مورد شیر ونت فاضلاب خدمت شما عزیزان مطالبی را ارائه دهیم. در بسیاری از واحد های ساختمانی به ویژه در ساختمان های بلند، حتی گاهی در ساختمان هایی که مهندسی ساز هستند، ساکنین ساختمان از بوی نامطبوع رنج می برند. صرف نظر از اینکه ساختمان ها به لحاظ طراحی تاسیسات چقدر از تهویه مناسب برخوردارند، احتمال انتشار بوی نامطبوع در محیط داخلی ساختمان می تواند ناشی از نقص عملکرد شبکه ونت در سیستم فاضلاب ساختمان باشد. به هر حال امروزه الگوی ساخت و ساز به تبعیت از ضرورت های روز مثل مقاوم سازی، سبک سازی و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی تغییر کرده است. شاید در بخش سیستم فاضلاب ساختمان نیز باید در جستجوی راه حل هایی متناسب با ویژگی های ساختمان های امروز بود.

گاها در برخی از سیستم های لوله کشی فاضلاب به دلیل ایجاد فشار مثبت یا منفی در شبکه، سیفون خالی میشود. این اتفاق باعث برگشت بوی نامطبوع به سمت تجهیزات و داخل ساختمان میشود. یکی از تجهیزاتی که به جلوگیری از این امر کمک شایانی میکند شیر ونت فاضلاب است.

لوله پلیکا و اتصالات UPVC ستاره پلیمر گلپایگان (امپراطور گلپایگان)

شیر ونت فاضلاب ( air admittance valve ) چیست و چگونه کار میکند؟

شیر ونت فاضلاب یا سوپاپ ورودی هوا یک شیر یک طرفه است. زمانی که فشار منفی در سیستم لوله کشی فاضلاب ایجاد شود به هوا اجازه میدهد تا وارد مسیر لوله کشی فاضلاب شود. این سوپاپ در شرایطی که فشار سیستم مثبت یا صفر باشد توسط نیروی جاذبه بسته میشود و اجازه وزود هوا را نمیدهد. هدف شیر ونت فاضلاب این است که بدون استفاده از یک لوله ونت که با هوای آزاد در ارتباط است، به هوا اجازه ورود به سیستم لوله کشی را میدهد. همچنین این سیستم باعث جلوگیری از برگشتن گازهای فاضلاب به تجهیزات و داخل ساختمان میشود.
در قسمت ۹۱۸ استاندارد International Plumbing Code در مورد این شیر ها صحبت شده است. به طور کلی دو نوع شیر ونت داریم. شیر ونت فاضلاب محلی ( branch air admittance valve ) که برای تجهیزات نصب میشود و شیر اصلی ( Stack air admittance valve ) که بر روی رایزر ونت نصب میشود. در شکل های زیر به ترتیب این شیر ها را میبینید.

شیر ونت فاضلاب محلی
branch air admittance valve
شیر ونت فاضلاب اصلی
Stack air admittance valve

 

نوع محلی این شیر ها باید حداقل ۴ اینچ ( ۱۰۲ میلی متر ) بالاتر از لوله افقی فاضلاب باشد. همچنین نوع اصلی یا دودکشی آنها نیز باید از بالاترین تجهیزی که ونت میشود، حداقل ۶ اینچ ( ۱۵۲ میلی متر ) بالاتر باشد. در جاهایی که عایق کاری داریم نیز، این شیرها باید ۶ اینچ بالاتر از سطح عایق نصب شوند. مکان نصب این شیرها باید به گونه ای باشد که به سادگی در دسترس باشند و اجازه ورود هوا به سیستم را بدهند. سایز این تجهیزات نیز مشابه سایز ونت یا لوله ای است که به آن متصل شده اند.


بیشتر بخوانید!

لوله کشی آب سرد و گرم

لوله کشی فاضلاب ساختمان

سپتیک تانک

طراحی و اجرای سپتیک تانک

طراحی سپتیک تانک

ونت خشک و ونت تر فاضلاب


شیرهای ونت فاضلاب محلی مجاز هستند که تنها تجهیزاتی را ونت کنند که در یک سطح ارتفاعی قرار دارند یا به عبارت دیگر در یک طبقه قرار دارند و به یک لوله افقی فاضلاب متصل هستند. در جاهایی که بیش از ۴ تجهیز به لوله فاضلاب افقی متصل هستند، میبایستی که آن لوله به یک رایزر ونت متصل شود و به هوای آزاد منتقل شود. همچنین شیرهای ونت فاضلاب اصلی نیز نباید برای رایزر هایی مورد استفاده قرار بگیرند که بیش از ۶ لوله به آنها متصل شده است.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این تجهیز این است که میزان لوله کشی ونت فاضلاب ساختمان را کاهش میدهد. این موضوع را در تصور زیر میتوانید مشاهده کنید.

تفاوت لوله کشی با شیر ونت فاضلاب و بدون آن
تفاوت لوله کشی با air admittance valve و بدون آن

نحوه اجرای شیر ونت فاضلاب برای تجهیزات مختلف

در ادامه نحوه اجرای شیر ونت فاضلاب را برای تجهیزات مختلف خواهیم دید.

همانطور که در تصویر زیر میبینید، تاجرای شیر ونت برای ماشین لباسشویی به دو صورت اجرا شده است.

اجرای شیر ونت فاضلاب برای ماشین لباسشویی
اجرای air admittance valve برای ماشین لباسشویی

در تصویر زیر اجرای شیر ونت برای سینک ظرفشویی و ماشین لباسشویی را مشاهده میکنید. در حالتی که هر دوی آنها وجود داشته باشند نیز، یک شیر ونت کفایت میکند. در تصویر سمت چپ نیز دتایل اجرایی را میتوانید ببینید.


بیشتر بخوانید!

دتایل اجرایی فاضلاب

دتایل اجرایی توالت فرنگی

دتایل اجرایی توالت ایرانی

لوله کشی آب باران


اجرای شیر ونت فاضلاب برای سینک و ماشین ظرفشویی
اجرای air admittance valve برای سینک و ماشین ظرفشویی

در تصاویر زیر نیز اجرای شیر ونت و دتایل آن برای روشویی آورده شده است.

اجرای شیر ونت فاضلاب برای روشویی
اجرای air admittance valve برای روشویی

در تصاویر زیر اجرای شیر ونت برای حمام و سرویس بهداشتی با تجهیزاتی مثل دستشویی، روشویی و و وان قابل مشاهده است. در حالتی که هر ۳ تجهیز را در حمام داریم بازهم یک شیر ونت فاضلاب برای آنها کافی میباشد.

اجرای شیر ونت فاضلاب برای حمام و سرویس بهداشتی
اجرای air admittance valve برای حمام و سرویس بهداشتی

در تصویر زیر نیز سیستم فاضلاب یک ساختمان را مشاهده میکنید. در این ساختمان به جای سیستم ونت معمول، از شیر ونت فاضلاب استفاده شده است.

استفاده از شیر ونت فاضلاب در یک ساختمان
استفاده از air admittance valve در یک ساختمان

همچنین برای سایزینگ این شیرها، سازندگان آنها در کاتالوگ ها سایز مناسب را برای تجهیزات مورد استفاده بر حسب میزان مصرف مشخص کرده اند. یکی از شرکت های معروف تولید کننده این تجهیزات، شرکت studor  میباشد.

باتوجه به ویژگی های شیرهای ونت و نصب آن در شبکه فاضلاب ساختمان، می توان نتایج زیر را انتظار داشت:
•    رساندن به موقع هوا به محل مورد نیاز (Point of Need )
•    ارتقاء کارآیی سیستم ونت(حتی بالاتر از نسبت ۱:۱ قطر لوله های ونت به قطر لوله های دفع فاضلاب 
•    تامین بهداشت و سلامت ساکنین ساختمان. به دلیل جلوگیری از انتشار آلودگی و عوامل بیماری زا به محیط داخلی ساختمان
•    حذف کامل لوله کشی ونت داخل واحد
•    بسیار مناسب برای کلیه ساختمان ها از یک طبقه تا بلند مرتبه
•    کاهش خطای انسانی ناشی از عملیات اجرایی
•    کاهش و یا حذف دیوار کنی یا شیارزنی و تخریب سازه ( به دلیل حذف شبکه ونت )
•    کاهش و یا حذف ساپورت های اضافه برای لوله کشی ونت
•    افزایش سرعت و دقت اجرای سیستم فاضلاب
•    صرفه جویی در فضای انبار و هزینه های حمل و نقل و در نهایت به مراتب اقتصادی تر

۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *